Thursday, July 14, 2011

Kerja Oh Kerja

Semua manusia perlukan kerja. Betul tak?? Betulkan.. Tak kira lah kerja halal ke haram ke, pasang ekor harimau belang ke, kira bulu kambing ke. Janji kerja. Korang mesti pernah kerja kan. Pengalaman aku nie aku nak kongsi sikit.


Despatch Barang Spare Part Kereta

  • Kerja ini aku buat masa lepas Spm, Kerja memang best.
  • Aku pergi kerja tak pernah pakai kasut cuma pakai selipar je.
  • Bos aku cina tapi sporting, tak pernah aku jumpa Cina baik macam tue.
  • Boleh pinjam duit tapi tolak gaji. Paling memalukan aku kena gelak pasal pinjam RM2. cilake.
  • Benda paling gile, memalukan, terhebat sepanjang zaman adalah bawak bumper kerete wira dari Klang ke Bukit Tinggi dengan menaiki moto. Polis trafic tabik spring dengan aku bawak bumper tue. Besar pastu panjang pulak tue.
  • Accident masa mula stat keje..

Kerja Kilang

  • Kerja dengan Nepal, Bangla, Vietnam, Pakistan. cilake ingat aku pendatang asing ke??
  • Kerja aku lipat kotak. Dari pukul 8 malam ke 8 pagi, aku lipat 1300 kotak. Aku sorang je. Kuat tak penangan tongkat Ali?? hehe..
  • Kerja nie hanya bertahan selama 2 hari sebelum aku blah secara tiba-tiba. Tak tahan beb, boleh rosak saraf kentut aku.
  • 1 hari aku lipat 1300 kotak, kali 2 hari bersamaan 2600 kotak aku lipat. Gila Babeng.

Kerja Speedmart

  • Kat sini aku kerja jadi pembantu jualan,. kerja aku top up barang mana yang tak cukup.
  • Aku pernah kena marah dengan pakcik india tua, mungkin salah faham kot. Aku time tue tangah masukkan barang die kat plastik depan kaunter. Pastu die cakap aku amik barang die. Aku dengan cashier dah pandang muka masing-masing dah. Lepas aku terangkan baru die paham. Tak sanggup pulak aku bagi Fly kick tepat kat perut pakcik tue. Pak cik tue pon berlalu pergi tanpa rasa bersalah.
  • India jugak, tapi lain hal, tengah die sibuk tolak troli, die terlanggar botol ribena, jatuh atas kepala die yang seakan akan pulau tue, mengamuk satu kedai tue, aku buat bodoh jer. Dalam hati, padan muka.
  • Kerja ini pun bertahan 2 hari jugak.

Lagi satu aku pernah pergi interview kerja kat 7e, diterima tapi aku tak pergi, dekat 3 kali aku buat macam tue.. hehe.. 


p/s : Kerja jangan memilih, janji ada masa depan lepas tue halal. Sekarang aku sudah kerja. Alhamdulillah.. Kerja ape?? hehe.. tengok berapa lama bertahan..

2 comments:

Ayeem Jemain said...

haha. india botak ribena tu sendiri salah sendiri marah? cam cilake.

Shahbri said...

INDIA TUE CILANAT SIKIT..