Friday, July 1, 2011

Silat Melayu Kita


Apakah itu Silat?? Silat bagi aku adalah seni mempertahankan diri bagi orang melayu. Seni ini penuh dengan adat dan bunga bunga cinta silat. Silat ini dari zaman kesultanan Melayu melaka lagi. Korang bayangkan lawan dengan British pakai silat je sedangkan british pakai meriam. wahhh..!!! Silat nie ada macam macam kat dunia nie, antaranya Seni Gayung, Lincah, Sendeng, Selendang Merah, Kuntau, Cekak hanafi, dan macam macam lagi ..

Dulu zaman 13 Mei, kan bergaduh China dengan Melayu kan, dengar cerita orang tua tua yang orang melayu dari Sungai Manik perak, diaorang boleh buat parang tue terbang, so kalau bergaduh nampak parang jer.. wah hebat..!!! 

Aku dulu pernah belajar silat Gayung Malaysia, dekat tempat belajar aku dulu. Penat giler tapi best. Seingat aku sampai bengkung merah cula kuning 1.. Silat Gayung nie diasaskan oleh Almarhum Datuk Abdul Rahman Meor. Mengikut cerita kat Google, Almarhum pernah beradu tenga dengan Bruce Lee taw..Silat nie Pak su  aku cakap, (die ngajar aku silat) untuk mempertahankan diri bukan untuk bergaduh.Aku ingat benda tue sampai sekarang.
cube teka aku yang mane?? gambar ini masa ada persembahan kat IKM.

p/s : Aku pernah silat depan pengantin pastu terlupa bunga,terus merapu je aku tibai, nasib orang tak perasan, hehe..

5 comments:

Ayeem Jemain said...

perghh silat depan pengantin tu. ngantin aku nnt, aku nak soh org breakdance je

Shahbri said...

hahha ko nanti kawen kat uk la law nak suruh wat mcm tue..haha

Auni Aizie. said...

aku takut kawan ngn org silat .

kang silap sikit disilatnya aku, mampussssss

Shahbri said...

jangan risau.. heheh

Aisyah said...

akk suka karate.....minat tu ngan puva....best2